Casco-omgevingsplan, de belangrijkste praktijklessen tot nu toe

De afgelopen 3 jaar zijn we bezig geweest met het op maat maken van casco’s voor omgevingsplannen. Een lange reis van vallen en opstaan! Maar ook heel leerzaam. Misschien herken je het wel.

Waar wij tegenaan liepen:

  • leren door fouten te maken klinkt goed, maar is lastig voor ons ego
  • waar begin je?
  • verandering roept weerstand en kritiek op
  • omgaan met dwarsliggers in de gemeentelijke organisatie
  • gemeentelijke collega’s die afhaken
  • te abstracte handreikingen over het omgevingsplan
  • denken dat je het met > 20 jaar werkervaring met ruimtelijke plannen wel weet
  • verdwalen in het oerwoud dat Omgevingswet heet.

TOP 3 Lessons Learned

  1. Openstaan voor verandering en andere opvattingen/denkwijzen
    Iedereen kijkt met een andere bril naar het omgevingsplan. Klinkt logisch, maar is in de praktijk best moeilijk om mee om te gaan. Of het nu milieu- of beleidsmedewerkers zijn of gemeentelijke collega’s van communicatie en ICT: af en toe heel lastig om mee te werken. Zeker als je zelf ook eigenwijs bent :-).
  2. Hét casco bestaat niet
    Het mooie, maar ook lastige is dat hét casco-omgevingsplan niet bestaat. Het gaat er vooral om dat jij er als jurist of planoloog mee gaat werken en er over nadenkt. Als je er actief mee bezig bent ga je past ontdekken of het gekozen casco voor de gemeente werkt. Niet als je aan de kant blijft staan en passief toekijkt hoe het stedenbouwkundige bureau alles overneemt. Ook zij weten niet alles.

    Er zijn gemeenten die een ‘fixed-casco-omgevingsplan’ hebben aangeschaft bij een stedenbouwkundig bureau en heilig geloven dat dit hét casco is. Je mag er bijna niet aankomen. Het is heel goed om vanuit een basis-casco te beginnen, maar sta ervoor open dat het aangepast moet worden. Hét casco-omgevingsplan bestaat namelijk niet. Dat is een illusie. Voor onzekere mensen is dit heel lastig.
    Zoals ook de VNG aangeeft bij hun casco: het is geen blauwdruk, maar dient als inspiratie. Laat je dus inspireren, maar neem niet klakkeloos over. Durf het los te laten. Het gaat erom dat jij de keuzes voor het omgevingsplan begrijpt. Jij moet er straks mee werken!
  3. Bestemmingsplan-denken loslaten
    Accepteer dat dit tijd kost. We hebben als beroepsgroep heel lang gewerkt met bestemmingsplannen en vanuit een bepaalde opbouw. We denken vanuit bestemmingen en kaarten. We moeten nu denken vanuit activiteiten. De bestemming ‘Gemengd’ bestaat niet in het omgevingsplan. Het is echt heel anders dan we gewend zijn. Het is in dit proces onvermijdelijk dat je fouten maakt. Accepteer dat en ga door!

Sneller resultaat? Volg het Programma ‘In 4 maanden een casco-omgevingsplan-op-maat!’

Vanaf 1 januari 2024 moet elke gemeente het omgevingsplan kunnen wijzigen. Dat is een wettelijke eis. Met een modulair casco-omgevingsplan-op-maat heeft de gemeente een goede basis binnen 4 maanden voor het latere gebiedsdekkende omgevingsplan. En meer tijd om te oefenen!

Wat levert het op

  • een modulair casco-omgevingsplan-op-maat, geleverd in software
  • integratie van instructie- en milieuregels uit Bkl en provinciale verordening
  • uit te bouwen modulaire structuur
  • integratie van geselecteerde regels uit bestemmingsplannen, gemeentelijke verordeningen en Bruidsschat
  • bespaart tijd
  • 4 maanden intensieve begeleiding
  • kennis opdoen: elke 2 weken, 2 uren les op locatie
  • 24/7 toegang tot ons leerplatform startomgevingsplan.nl

Voor meer informatie, bel, mail of maak een belafspraak. Marian Harberink en Sandra Luijendijk vertellen je graag meer!

casco-omgevingsplan